Zigenarguldet blandar och ger.

Har ridit hästarna ett tag nu och börjar faktiskt se resultat. Pirre har klart bättre trav och vi har den här veckan börjat med skolorna på allvar i skritten. Nu klarar han övergångar mellan ställd på volten och öppna på volten (giravolta) ganska fint. Slutan har kvar sitt kommunikationsproblem oss emellan, men även där artar det sig.

Med Arvia är det sämre, han har varit seg länge nu och jag tror han växer. I måndags tränade vi vid hand och det funkade bitvis bra och bitvis mindre bra. Inte alls dåligt men inte kick ass bra heller. Idag red jag honom för att känna om jag kunde överföra halvhalten till uppsuttet och det funkar fint, jag får tyngdförflyttning. Han vill inte gärna bli lång och låg i ridning och jag tolkar det som att han inte är moget för ridningen riktigt än. Det är klart, det beror delvis på kommunikation också eftersom hjälperna blir lite annorlunda då man sitter uppe på hästen. Men, jag ska vänta lite till med att rida honom mot form, sätter nya försöket till januari och tragglar på med baserna vid handen som uppenbarligen inte är tillräckligt väl befästa. Han är i alla fall en genomsnäll kille även om han är lat för det mesta. Han har blivit lättare att trava så allt vi egentligen behöver är tid.

Dinant har däremot kommit jättelångt och kan nu gå flera steg i lång och låg på volten samt förstår den samlande halvhalten jättebra mot staketet. Idag nosade vi på hjälpen för slutan och han förstod rätt bra, gav mig vid ett steg eftersom jag bara var ute efter hjälpen. Han har blivit lugn och trevlig att jobba med och är just nu klart stjärnan i min lilla klass.

Så, en påse blandat från hästarna helt enkelt. Två går framåt stadigt och en står stilla. Just i dagsläget har jag dock en vacklande tro på mig själv och mina kunskaper. Just därför ska det bli toppen med kursen i Kraftskapande Ridkonst i helgen. Så jag får lite inspiration och lite kämpaglöd igen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0