Måndagsträning i vanlig ordning.

Dagens träning stod Dinant, Arvia och Pirre för. Och idag gick det faktiskt så pass bra att det kommer bli ett kort och oföskämt nöjt inlägg. Det var en välbehövd morot efter flera träningar som gått mindre bra ett tag nu.

Först ut var Arvia, vi gjorde skrittbaser idag och han kändes mjuk och trevlig i båda varven. Längde fram och ner gjorde han utan att bli stum idag också så det var en klar vinst. På volten hade vi lite klater med att höften ville rulla bakåt, men med en lite högre form gick det betydligt bättre. Jag lät honom givetvis inte korta av överlinjen för mycket utan endast någon centimeter, men det gav stora fina inkliv med höften kvar i bärande läge på baksteget. Jobbade också vidare med att få igång en trav och det var en piggare gladare häst som travade på idag, någon direkt formgivning av traven var det inte tal om. Men just nu jobbar jag mera med att få honom att bjuda över huvud taget.

Dinant var mycket bättre idag och gör framsteg hela tiden. Hans nerver ligger fortfarande på ytan, men nu väntar han in hjälperna bättre. Jag arbetar honom främst mot staketet eftersom han annars lätt ställer sig galet eller rinner undan. Han är helt enkelt för känslig och hastig för mig att kontrollera på ett öppet spår. Jag måste påminna honom ständigt om att inte springa mot handen eller trycka sig ut från staketet. Idag lyssnade han mycket bra och vi fick faktiskt ett par fina ställningar i lång och låg form efter staketet.

Siste man var Pirre som jag red idag och tränade främst traven och skolorna. Han har en tendens att bli istadig när han tycker arbetet blir tungt och man kan därför inte kräva fler än två-tre steg åt gången av honom. Slutan var svår idag och öppnan ville bli med något mycket tvärning först. Sedan lossnade han och vi övergick till de knepiga travfattningarna. Mycket stress idag och därför mycket pass. Blev dock en del lyckade och ett par över förväntan lyckade travfattningar. Hoppet lever om att kunna få till en mjuk trav med lång och låg sträckning när vi har befäst vår kommunikation bättre. Så snart jag får honom till att ta trav i varje fattning ska kvaliteén skärpas en hel del!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0