Vissa dagar bara är, och knappt det...



Det är bara så, vissa dagar har inget flyt och ger inte någon motivation. Idag var en sådan dag. Jag var trött hela dagen på jobbet och det lättade aldrig upp innan stallet. Trots en fin eftermiddag på stan med sambon så ville inte energin infinna sig idag. Det resulterade i en hel del misstag och besvikelser i dagens träning med hästarna.

Idag hade jag bara Arvia och Pirre eftersom jag longerade Dinant igår. Inte skollongering kan jag ju tillägga utan ren och skär baslydnad english style. Det gjorde han bra och han har börjat lugna sig, i takt med att jag lär mig hur man ska hantera detta stora nervknippe. Han gjorde till och med en halt på spåret denna gången.

Arvia tränade jag lösgörande baser med idag blandat med lite stretching med godisar. Vi började med lite serpentiner/halvvolter i lång och låg form för att länga på överlinjen, detta gjorde han mycket bra. Sedan gjorde jag några kontroller av lång och låg, ställning och tyngdförflyttning/halvhalt. Dessa kändes inte alls lika bra och han vill gärna bli hängande i handen. Ett annat problem som jag får ibland är att han bara sänker/länger sig exakt till handen och där blir lite stum istället för mjuk och följsam. Det är alltså svårt att få honom att länga sig en bit och sedan be om lite till i en flytande rörelse. Därefter tog vi några travfattningar på voltspåret, det gick riktigt kasst. Han är ju rätt bekväm av sig och vill ogärna komma igång, om man då måste ta till spöet för att få igång traven kortar han genast av överlinjen. Det finns ingen som helst framåtbjudning in i traven. Därför tog jag honom bara i handen och sprang långsidorna bredvid honom utan att kräva någon som helst formgivning utan bara travfattning, detta gick naturligtvis mycket bättre även om han tar varje chans att bryta av eller stanna. Att det inte vill gå att jobba igång traven på ett korrektare sätt känns inte så lyckat, men jag antar att jag måste tumma en hel del på precisionen där tills lite mer driv hos hästen kommer igenom. Avslutade honom idag med att överdriva lång och låg i stående och sedan på två stora halvvolter, detta mottogs mycket tacksamt av hästen.

Pirre kändes inte heller jättebra idag. Tränade honom mestadels på volterna idag och varierade mellan öppnor och rak på volten. Vi tränade även med medfört stångbett tillsammans med kapsonen idag och arbetade en hel del med att träna på sänkningen av huvudet/längningen av överlinjen för bettet. Anledningen till detta är att han trivs mycket bättre på stångbett kombinerat med kapson då man rider och hjälperna därför måste läras in för att möjliggöra korrektare och trevligare ridning på den kombinationen. Han är lätt att få att tvära för mycket i öppnan och vill helst trycka bogen in mot ryttaren. Här får man se upp och vara noga med både hand och kroppsposition så att han inte hinner tvära iväg. Hade problem med stegringarna idag igen, då han känner sig pressad vill han gärna sno ut bakdelen helt ifrån ryttaren och resa. Det är bara att vänta ut honom, gå tillbaka till lång och låg och halvhalten och börja om där man slutade. Fast denna gången är det bättre om man får tajmingen rätt så han slipper känna sig stressad. Det som faktiskt blev bra idag var traven. Alla travfattningar utom en lyckades, den första fick jag avbryta på grund av pass. Vertikalobalansen är väldigt stor och hastigheten är inte att leka med, men huvudsaken i detta läget är att det är trav och inte pass.

Så visst fanns det saker som gick bra idag också och hästarna blev ju tränade vilket alltid ger något. Övningarna blev ju gjorda även om det inte var perfekt. Strävan och fokus ska ju alltid vara mot det bättre och slarv är inte tillåtet. Slarv är uteslutet eftersom det är tidsödande och bara leder till felaktigheter och bakläxa. Formsvackor däremot drabbas vi alla av och dåliga dagar har vi alla. Det viktigaste sådana dagar är att inte lockas att överjobba övningarna, de lär inte gå bättre för att man blir ledsen eller arg och försöker pressa fram dem. Prova någon annan övning istället, nosa på ett par tills en dyker upp som känns bra. Sluta där och ta dagen för vad den är. Vissa dagar är bara så och imorgon är en annan dag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0