Genomgående tema. Tråkigt eller snyggt?

Kliar mig i huvudet och bor ute på olika hemsidor just nu i jakt på det perfekta (och prisvärda) utseendet på vår nya bostadsrätt. Eftersom vi inte kommer ha mycket pengar blir det en hel del planerande och massor av saker måste tas pö om pö. Trots det är det mycket svårt att inte drömma fram en helhetsbild av det färdiga resultatet. Jag vet att vi inte kommer att ha råd att fixa allt i första taget, troligast inte ens under första åren. Men jag tror jag vet ungefär hur jag vill ha det.

Eller, jag vet rätt bestämt vad jag vill ha på väggarna, frågan är om det är tråkigt? Jag har fastnat för grått, svart och vitt med olika inslag av högblankt och silver. Är det då ett sobert genomgående tema eller trist försök till stil? När jag skissar på det får jag till fondväggar i 3 rum, medaljongtapeter i 3 och grått i 3. Det låter väl som ett toppenplanerat genomgående tema. Fast kanske paletten är för slät? Finns just inga färger att stoltsera med i min idé. Föga förvånande när det gäller mig.

Jag resonerar emelertid som så att gardinerna och annan textil får styra färgerna i rummen och att det på så vis blir tidlöst. Dessutom bygger vi ju på det tema som redan finns i lägenheten med medaljongtryck.

Vardagsummet skulle då bli svart/antracit och vitt med medaljongmönster. Vi målar helt enkelt ovanpå den vackra men solblekta medaljongtapet som sitter i lägenheten idag. I hallen vill jag ha en söt tapet med blommor i grafiskt grått, svart, vitt och silver på ena väggen och de andra i ljust grått.

I köket blir det en list i nederkant av överskåpen. Under listen målar vi grått med avtorkningsbar färg och upptill någon form av rutmönstrad medaljongtapet i vitt/ljusgrått. Det vita kaklet byts ut mot mosaik i naturstensgrått. Eftersom bänken ska kortas och en till troligen byggas måste en matchande bänkskiva in.

Sovrummet har en fantastisk tapet i dagsläget som jag ämnar behålla på en av väggarna och de övriga tre får bli silvergrå enligt inrådan från min mamma, tror hon träffat helt rätt där. Matchande golv kommer så småningom. Värmen i rummet kommer från de varmbruna möbler vi har sedan tidigare och blåa textilier.

Sist har vi då gästrummet som jag vill ha en vitrandig tapet av modellen högblank mot matt i. Det gråa i det rummet kommer så småningom att komma från golvet där vi planerar en plastmatta eller klick-golv med gråblå toner i.

Tycker personligen att det är ett väldigt skärpt tema som går igen från rum till rum och borde passa bra med 70-tals skåpen. De neutrala färgerna är lättvarierade och funkar väl för vilken inredning som helst. Tror helt klart att det här är min stil, i alla fall i dagsläget. Men kanske blir det för grått och kallt? Ska man lyfta in lite beige? Det anses ju också neutralt. Enda problemet är ju att jag inte gillar beige! Nej, det blir nog kalla grå toner i olika ljusa och mörka varianter med inslag av högblankt här och där.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0