Spela den igen Arvid... (Och alla ni andra)

Som tidigare nämnts har bloggen fått sitt namn från en låt av bandet Big Fish som bildades 1988 i Uppsala. Det här är ett lite udda band vars texter berör mig, de får mig att tänka. Just "rastlöst land" kommer ur låten "allt har jag sett" från albumet "andar i halsen". http://www.youtube.com/watch?v=zKwObV0TFsM
 
Det är en småtragisk liten visa om hur flyktigt livet är och hur dyrbart. Hur allt är vackert på sitt sätt och magin som finns i det enkla. Om hur lätt det är att förslösa sitt liv. Det är en krass sanning i den som upprör och trollbinder mig på samma gång. Påminner mig om hur lätt det är att nöja sig i livet och bara låta det rulla på. Men även om hur enkelt det är att jaga spöken som konsumtionssamhället intalat oss att vi behöver för att passa in, för att respekteras och vara normala. Kämpa för den finaste nya tvn eller den där fräscha villan medan tiden rinner oss ur händerna som fin sand. Saker vi ofta inte kan uppnå, utan får "nöja oss" med den billigare kopian.
 
Ofta kommer jag på mig själv med att jaga något och kämpa för det för att sedan offra så mycket av det jag hade, men inte uppskattade, bara för att stå där med samma tomma känsla när jag nått mitt mål. Ytterligare en falsk idol. Jag är lyckligare då jag står på en äng i regnet klockan sju på kvällen en vanlig dag än då jag köpt nya fina kläder. Jag försöker lära mig att stanna upp och lyssna till vad som är viktigt för mig och inte för gjutformen. Jag vägrar att nöja mig och rusar på in i nästa målsättning, men det gör mig inte nödvändigtvis nöjd. Jag gör resan men tittar inte på sevärdheterna. Jag är egentligen nöjd med min Ikea kopia, men har lärt mig att jag fått "nöja mig" med den. Det är fel och jag har låtit mig luras. Ett enkelt misstag som är ett steg i utvecklingen av min person. Misstagen formar oss lika mycket om inte mer än motgångarna. Vi måste bara komma till insikt med dem. Jag tror inte på den stora massan, jag vägrar nöja mig och vägrar låta samhället tvinga in i mig att jag måste ha vissa saker eller göra vissa saker för att bli nöjd. Nöjd är personligt för var och en, att nöja sig är en styggelse. Förbättra och sträva mot sådant som gör dig nöjd och inte sådant du bör nöja dig med. Skillnaden är stor. Alla mina misstag och triumfer är trots allt jag. I sången finns en textrad som lyder "nu står jag här, och jag är den jag är. Och jag vill inte ändra en bit" Det är vad jag strävar efter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0